ΓΙΟΥΡΟΥΣΙ μεγαλοεργολάβων και ξένων πολυεθνικών στο ξεπούλημα των 14 αεροδρομίων – φιλέτων

DESK AIRPORT-Chania_1

23 Νοεμβρίου, 2014 | από Στάθης Καγιαλές

ΦΩΤΟ: Το αεροδρόμιο Δασκαλογιάννης των Χανίων Κρήτης

Η κοινοπραξία του Ελλάκτoρα (συμφερόντων Μπόμπολα) και της γαλλικής Vinci Concessions S.A.S (πρόεδρος ο Louis-Roch Burgard), συμμετέχει στις διαδικασίες για την παραχώρηση των 14 μεγαλύτερων περιφερειακών αεροδρομίων, με αντίπαλους την κοινοπραξία της ΜΕΤΚΑ Α.Ε. (όμιλος Μυτιληναίου) και Corporation America S.A., με έδρα την Αργεντινή και η κοινοπραξία του ομίλου Κοπελούζου και της γερμανικής διαχειρίστριας αεροδρομίων, μεταξύ των οποίων και της Φρανκφούρτης (πρώην Südwestdeutsche Luftverkehrs AG), Fraport AG (πρόεδρος Δ.Σ. ο Stefan Schulte).

Στις 14 ιδιωτικοποιήσεις περιλαμβάνονται οι αερολιμένες της Α’ ομάδας: Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου και Καβάλας και στην δεύτερη ομάδα οι αερολιμένες Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου. Η παραχώρηση των αεροδρομίων θα γίνει για χρονικό διάστημα 40 ετών!

Το ενδιαφέρον των διεκδικητών περιορίστηκε στα λεγόμενα μεγάλα αεροδρόμια (φιλέτα), ενώ για τα μικρότερης δυναμικότητας, όπως της Καλαμάτας, δεν υπήρξε κανένα ενδιαφέρον. Ο «επενδυτής» που θα προκριθεί κατά το ΤΑΙΠΕΔ, θα πρέπει να επενδύσει περίπου 300 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση ή και κατασκευή νέων υποδομών στα 14 αεροδρόμια εντός 4ετίας και θα έχει δικαίωμα ν’ αυξήσει το ύψος των χρεώσεων στους επιβάτες κατά περίπου 40%!

Για την ιστορία,

Η Vinci Concessions S.A.S, είναι πίσω και από τα έργα της υποθαλάσσιας ζεύξης της Σαλαμίνας, την Ολυμπία Οδό, ενώ στο παρελθόν έχει πάρει τα οδικά έργα Αθήνα – Τσακόνα και Μαλλιακού – Κλειδί, τη γέφυρα Ρίου –Αντιρρίου, κ.α. Ο όμιλος συμμετέχει στην διαχείριση 10 πορτογαλικών αεροδρομίων μέσω της ΑΝΑ, συμμετέχοντας στο πρόγραμμα ιδιωτικοποίησής της το 2013. Επίσης κερδίζει συνεχώς σε διαγωνισμούς, αναλαμβάνοντας έργα σε Γαλλία, Γερμανία, ΗΠΑ, Καναδά, Μεξικό, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Βέλγιο, Ρωσία, Ρουμανία, Σλοβακία, Κύπρο, Ελλάδα, Κατάρ, Καμπότζη και πολλές αφρικανικές χώρες. Μετέχει στη διαχείριση αεροδρομίων της Γαλλίας (όπως της Νάντης για 55 χρόνια, της Γκρενόμπλ σε κοινοπραξία με την Keolis, ενώ κατέχει μερίδιο 4,7% στο αεροδρόμιου του Παρισιού), 3 αεροδρομίων στην Καμπότζη, του αεροδρομίου Quimper της Κορνουάλης, Μ. Βρετανίας, ενώ το 2005 πούλησε μερίδιο 4,3% του αεροδρομίου του Πεκίνου που κατείχε, καθώς δεν είχε… ρόλο στη διαχείριση, κλ.π, κ.λπ.

Η Corporación América διαχειρίζεται 53 αεροδρόμια και εμπορικούς τερματικούς σταθμούς σε Λατινική Αμερική και Ευρώπη, με επέκταση δραστηριοτήτων στον εφοδιασμό καυσίμων, τα φορτία και συναφείς εργασίες. Επίσης δραστηριοποιείται στον αγροτικό τομέα στην Αργεντινή (καλλιέργεια και εκμετάλλευση γεωργικών – κτηνοτροφικών προϊόντων) και στη γενετική μηχανική. Στην Αρμενία έχει επενδύσεις στον τραπεζικό τομέα και στην Υπηρεσία Ταχυδρομείων. Στον τομέα της ενέργειας τρέχει σχέδιο βιοντίζελ σε πλήρη κύκλο. Είναι κατασκευάστρια εταιρεία οδικών έργων, διαδρόμων και τερματικών σταθμών αεροδρομίων, ενώ προωθεί έργα καινοτομίας στην τεχνολογία.

Η Fraport AG, εκτός του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, μέσω των θυγατρικών της, διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Langenhagen του Ανόβερου, της Βάρνας και του Μπουργκάς στη Ρουμανία, της Αττάλειας στην Τουρκία, το Jorge Chavez International Airport στη Λίμα του Περού, το Pulkovo Airport στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας, το αεροδρόμιο στο Νέο Δελχί στην Ινδία, παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης σε αεροδρόμια της Σαουδικής Αραβίας, υπηρεσίες ασφαλείας στα αεροδρόμια Φρανκφούρτης, Στουτγάρδης, συμβουλευτικές υπηρεσίες και εκπαίδευση προσωπικού για τους αερολιμένες σε ολόκληρη την Κίνα, στο Senghor International Airport στο Ντακάρ της Σενεγάλης και μία μεγάλη κλίμακα παράλληλων δραστηριοτήτων σε διάφορα αεροδρόμια παγκοσμίως.

Από την… πρόσφατη ιστορία διαφαίνεται ότι αυτές οι εταιρείες – όμιλοι, διεκδικούν μονοπωλιακά κάθε έργο που δημοπρατείται στη χώρα και βρίσκονται πίσω και από τις ιδιωτικοποιήσεις των φιλέτων, με τις «ευλογίες» της ΕΕ και των δανειστών της ελληνικής οικονομίας. Με το πρόσχημα των ιδιωτικοποιήσεων, λόγω κρίσης, που η κυβέρνηση σύρεται ως εντολοδόχος να υλοποιήσει, κάποιες ελληνικές και ξένες εταιρείες πλουτίζουν, σε βάρος του ελληνικού λαού που πληρώνει το μάρμαρο, με περικοπές, φτώχεια και εξαθλίωση. Το κράτος έχει συνέχεια και οι πολίτες του πληρώνουν χρυσάφι στους ξένους ακόμα και τα διόδια (Ρίο – Αντίρριο, κ.λπ.)


Διαβάστε όλα τα άρθρα του Δημοσιογράφου →



Επιστροφή στην αρχή ↑